poniedziałek, 28 czerwca 2010

Co tankować ? Pb 95,98,99 ? Czyli słów kilka o benzynie

Od dłuższego czasu interesowałem się tym, co i jak w trawie pisze, jak dane paliwo wpłynie na działanie i ostatnio poszperałem trochę informacji, i w skrócie postanowiłem opisać fakty i mity związane z tankowaniem danego paliwa.

Benzyna 91 i 95 oktanowa.
W Polsce 91 już nie ma, ale np w Niemczech wciąż można taką zatankować.

Popularną 95 powinniśmy lać praktycznie do większości aut jeźdzących po polskich drogach. Warto zerknąć w instrukcję auta co mówi o tym producent, jakie paliwo zaleca. np mój może jeździć na benzynie z nie mniej niż 91 oktanów. Ogólnie 95 stosuje się do zwykłych starszych aut, które nie są autami typowo sportowymi lub wersjami np GTI.
Zatankowanie paliwa 98 do takiego samochodu, nie da praktycznie nic, poza tym, że auto może spalić tego paliwa więcej. Gdyż im więcej oktanów tym wartość energetyczna jest mniejsza jak i paliwo jest bardziej odporne na spalenie stukowe, ale o spalaniu stukowym warto się przejmować gdy mamy auto Only 98. I o tym teraz

Auta na benzyne 98 oktanową.. można podzielić auta wymagające tego paliwa na dwie grupy, te które mogą i te które muszą. Te które muszą to takie w których producent zaleca tylko takie paliwo, np napisem na klapce Only 98. Są to zazwyczaj typowo sportowe samochody, z dużą ilością koni, gdzie po prostu na paliwo i inne płyny jak i wszystkie elementy działają duże większe siły.. I nie tyczy się to tylko nowych samochodów.. Na 98 oktanowym paliwe musi np jeździć Golf II GTI, KR o mocy 139KM mający silnik 1.8 16V. Zalanie paliwa z mniejszą ilością oktanową grozi zniszczeniem silnika, poprzez spalanie stukowe, kiedy to paliwo jest mniej odporne na te wszystkie siły i następują groźne dla silnika niekontrolowane detonacje ów paliwa. Gdy mamy jakiś egzotyczny samochód z niewyobrażalną mocą dla bezpieczeństwa zalecam tankowanie tylko paliwa V power Racing albo jakieś Vervy 98 lub Ultimaty. Gdyż jaka jakość paliw w Polsce jest każdy wie i nie zawsze to 98 oktanów będzie tyle miało. Spalanie stukowe można chociażby wyczuć poprzez grzechotanie pod pedałem gazu gdy głęboko go wciskamy.
Teraz o autach którę mogą.. tyczy się to tylko nowszych samochodów które posiadają możliwość przestawienia sobie zapłonu pod odpowiednie paliwo. Wtedy auto takie ma większą moc i spala tego paliwa mniej. Jako przykład można podać tutaj Golfa V z silnikiem 1.6 FSI. Także zdecydowanie nowe auto. Oczywiście mając stare auto możemy sobie samemu przestawić zapłon, najpewniej w jakimś serwisie aby silnik był skonfigurowany pod paliwo 98 oktanów. Wtedy da to zwiększenie mocy i najpewniej spalanie może się pomniejszyć. Takie małe OC mówiąc komputerowo. Ale czy ma sens ? To można sprawdzić tylko samemu, paliwo takie jest droższe. A przyrost mocy można rokować na jakieś 1-2KM.

Paliwa V power, V power Racing,Paliwo V power 95.. Dobra jakościowo 95 z dodatkami którę oczyszczają przewód paliwowy i nie tylko, i raczej mamy pewne, że takie paliwo 95 oktanów ma.

V power racing 99+. Paliwo zwiększające moc mówiąc krótko. Ma wysoką wartość energetyczną co zwiększa moc, a wysoka oktanowość jest efektem ubocznym. Można je stosować do każdego auta z silnikiem benzynowym, ale w zasadzie jest to paliwo to poszelania gdyż jest prawie o 1zł droższe od normalnego. Warto nadmienić iż to paliwo jest ściągane z Niemiec, nie jest rozlewane w Polsce.


O jakości paliw i konsekwencjach z tym związanych, co lepiej wlać 95 czy 98.
Przykladowo wybieramy się nad morze, mamy auto LO91 chcemy aby auto spaliło nam jak najmniej paliwa. I wg teori wiadomym jest, że należy tutaj zastosować paliwo 95 oktanów. Sprawa jest taka, że nie zawsze paliwo 95, to 95 oktanów ma. Teraz norma jest rzekomo inna, ale kiedyś było tak, że 95 powinna mieć nie mniej niż 91 okt. a 98 nie mniej niż 95 okt. Ale ile oktanów w danej chwili ma paliwo na stacji, tego nie jesteśmy w stanie wiedzieć. Warto porobić testy i przekonać się samemu. Zalać na stacji X zbiornik 95.. przejechać do rezerwy, zapisać ile przejechaliśmy, potem zalać bak 98, wypalić, potem znów 98. Bo w zbiorniku parę L 95 zawsze zostanie, więc aby mieć pewność że mamy tylko 98 trzeba przepalić z jeden dwa zbiorniki. I porównać sobie ile przejechaliśmy więcej, bądź mniej, jak nam się jeździło i wyliczyć czy się opłaca, bo 98 jest paliwem droższym.

Podsumowując, mamy auto które nie przestawia sobie samo zapłonu, to zalanie paliwa z mniejszą ilością oktanową może zniszczyć silnik, zaś z większą niż zalecana, spowoduje zwiększenie spalania/spadek mocy. Wyjątkiem jest Vpower 99.

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie to tankujemy chyba takie paliwo jakiego potrzebujemy i na jakie jeżdżą nasze pojazdy. Jeżeli tak jak ja mam gospodarstwo rolne to swoją pompą do paliwa https://www.dostudni.pl/pompy-do-paliwa,c27.html tankuję najczęściej olej napędowy. Na takie paliwo działają moje maszyny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń